تأخیر طولانی در بازسازی پل سیلابی
به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدای ماشکید»، در پی بروز خسارات گسترده ناشی از بارندگیهای سیلآسا در محور مهرستان به ایرانشهر که منجر به تخریب یکی از سازههای حیاتی جادهای شد، ادارهٔ راهداری و حملونقل جادهای مهرستان اقدامات فوری برای ایمنسازی مسیر و طراحی مجدد زیرساختها را در دستور کار خود قرار داده است؛ این رویداد طبیعی نهتنها باعث ازبینرفتن پل سنگی قدیمی در این محور شد، بلکه نیاز به بازبینی اساسی در مسیر و سازههای مربوطه را نیز برجسته کرد.
در ادامهٔ اقدامات اعلامشده از سوی ادارهٔ راهداری و حملونقل جادهای مهرستان، برخی شهروندان نسبت به مشکلات پیشآمده پس از تخریب پل سنگی و تأخیر در اجرای سازهٔ جدید گلایههایی را مطرح کردهاند؛ این گلایهها عمدتاً ناظر بر سختیهای تردد، نبود دسترسی ایمن و نگرانی نسبت به زمانبندی اجرای پروژه هستند.
این مسیر یکی از پرترددترین راههای منطقه است
احمد بلوچ، رانندهٔ بینراهی محور مهرستان به ایرانشهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدای ماشکید» بیان کرد: این مسیر یکی از پرترددترین راههای منطقه است و ما رانندگان هر روز مجبوریم از راه انحرافی عبور کنیم که شرایط مناسبی ندارد.
وی افزود: جادهٔ کنارگذر، مخصوصاً بعد از بارندگی یا شبها، بسیار خطرناک میشود؛ بارها شده خودروها در گلولای گیر کردهاند یا در پیچهای تند کنترلشان را ازدستدادهاند؛ از مسئولان میخواهیم روند ساخت پل جدید را سرعت ببخشند تا امنیت جادهای بازگردد.
عبدالله سپاهی، کشاورز منطقه نیز در گفتگو با خبرنگار ما تصریح کرد: حمل و نقل محصولات کشاورزیمان با مشکل جدی مواجه شده است؛ قبلاً میتوانستیم با وانتبار محصولات را سریع به بازار برسانیم، ولی حالا هم زمان حمل بیشتر شده و هم برخی محصولات سرزمین خراب میشوند.
.jpg)

وی ادامه داد: انتظار داریم مسئولان همزمان با ساخت پل، راه موقت را هم بهصورت اصولی نگهداری کنند تا تأخیر بیشتری به ما تحمیل نشود.
در همین راستا، نواب بارکزائی، رئیس ادارهٔ راهداری و حملونقل جادهای مهرستان، طی مصاحبهای با خبرنگار ما ضمن ارائهٔ جزئیاتی از روند تخریب و بازسازی این سازه، به تشریح اقدامات انجامشده، تصمیمات کارشناسی و برنامههای آینده برای ساخت پل جدید با مشخصات فنی بهروز و ایمن پرداخت.
سازهٔ سنگی دارای قدمتی حدوداً ۳۰ الی ۴۰ساله است
رئیس ادارهٔ راهداری و حمل و نقل جادهای مهرستان اظهار کرد: سازهٔ سنگی با سقف دال بتنی، دارای قدمتی حدوداً ۳۰ الی ۴۰ساله است؛ عمر مفید خود را ازدستداده و استقامتی نسبت به حجم بار روی دال بتنی و آبی که از سه الی چهار رودخانه سرچشمه میگیرد و در دهانهٔ ورودی، تبدیل به حجم آب بالایی میشود، ندارد.
بارکزائی بیان کرد: تصمیم کارشناسان اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای بر این شد که محل جدید ساختمان سازه، در پاییندست رودخانه با هشت دهانهٔ پل به عرض ۴ متر و ارتفاع ۷ متر از سطح رودخانه جانمایی و ساخته شود.
.jpg)

در بازنگری پروژه یک هزار و ۳۰۰ متر اصلاح مسیر
رئیس ادارهٔ راهداری و حمل و نقل جادهای مهرستان گفت: در بازنگری پروژه و با فسخ پیمان مناقصه، یک هزار و ۳۰۰ متر اصلاح مسیر و حذف نقاط حادثهخیز تعبیه شده است؛ سازهٔ مذکور در کیلومتر ۴۵ محور مهرستان به ایرانشهر، در تاریخ ۱۹ مردادماه سال گذشته بر اثر بارندگیهای سیلآسا و جاریشدن همزمان چهار رودخانه با حجم آب بسیار بالا در دهانهٔ ورودی پل که جوابگوی میزان خروجی آب نسبت به حجم ورودی نبود، تخریب گردید.
وی در ادامه گفت: پس از تخریب سازهٔ سنگی، نیروهای امدادی ادارهٔ راهداری بلافاصله نسبت به ایمنسازی محور با ایجاد جادهٔ کنارگذر یا همان راه انحرافی، جهت سهولت در تردد خودروهای محور مهرستان به ایرانشهر و بالعکس اقدام نمودند و تا اتمام پروژه، جادهٔ کنارگذر بهصورت روتین موجتراشی و تیغزنی میشود.
اجرای مناقصه برای بار دوم با اعتباری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال
بارکزائی ادامه داد: اقدامات صورتگرفته در مرحلهٔ اول مناقصهٔ پل مذکور با چهار دهانهٔ ۴ متری بود؛ امّا باتوجهبه بررسیها و بازنگریهای میدانی صورتگرفته، مناقصه برای بار دوم برای ساخت هشت دهانهٔ ۴ متری با ارتفاع ۷ متر با اعتباری به ارزش ۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی – استانی اجرا میشود.
وی در پایان گفت: در روز ۱۸ اردیبهشتماه ۱۴۰۴ یا یک هفتهٔ بعد مناقصه برگزار میشود؛ پس از پایان مناقصه و عقد پیمان، اداره کل راهداری و حمل و نقل جادهای با پیمانکار، پروژه را در بازهٔ زمانی دو الی سهماهه به اتمام خواهد رساند؛ مصالح و ابزار کار در محل ساختمان موجود است.
این گزارش تصویری جامع از یک بحران زیربنایی در محور مهرستان به ایرانشهر ارائه میدهد که به دنبال بارندگیهای سیلآسا و تخریب یک پل قدیمی، چالشهای گستردهای برای ساکنان، کشاورزان و رانندگان منطقه ایجاد کرده است.
آنچه این گزارش را حائز اهمیت میسازد، ترکیب روایت فنی و اجرایی از سوی ادارهٔ راهداری با صدای مردمی است که از مشکلات روزمره ناشی از این واقعه گلایه دارند؛ این ترکیب، رویکردی دوسویه به مسئله دارد و بهخوبی ابعاد فنی، اجتماعی و اقتصادی آن را روشن میسازد.
.jpg)

کیفیت و ایمنی مسیر جایگزین فعلی نگرانی مردم را زیاد کرده است
تحلیل گزارش نشان میدهد که علیرغم واکنش نسبتاً سریع مسئولان برای ایجاد مسیر انحرافی و برنامهریزی مجدد جهت احداث پل جدید، آنچه مردم را نگران کرده، نه صرفاً زمانبر بودن پروژه، بلکه کیفیت و ایمنی مسیر جایگزین فعلی است.
شهروندان در گفتگوهایشان به خطرات تردد، افزایش هزینههای حمل و نقل، آسیب به تولیدات کشاورزی و اختلال در دسترسی به خدمات اولیه اشاره کردهاند؛ این موارد، نشانهای از آن است که مدیریت بحران تنها به ایجاد راه موقت ختم نمیشود و باید در بستر یک برنامهٔ همزمان برای کاهش تبعات اجتماعی و اقتصادی نیز پیگیری شود.
از منظر فنی، اقدام ادارهٔ راهداری در بازبینی طرح و افزایش مشخصات فنی پل جدید (از چهار دهانه به هشت دهانه با ارتفاع ۷ متری) نشان از درسی مهم از بحران اخیر دارد؛ طراحی اولیه پل پاسخگوی شرایط اقلیمی منطقه و دبی بالای رودخانهها نبوده است.
برجسته شدن ضعف تاریخی در جانمایی و طراحی زیرساختها
این موضوع ضعف تاریخی در جانمایی و طراحی زیرساختها را برجسته میکند؛ حرکت بهسوی طراحی مقاومتر و استفاده از اعتبارات ملی – استانی، گامی مثبت است؛ اما موفقیت آن بستگی بهدقت در اجرای پروژه، نظارت میدانی و مدیریت زمان دارد.
در مجموع، گزارش مورد بحث نمادی از مواجهه یک نهاد اجرایی با بحران اقلیمی است که بهدرستی به اهمیت بازطراحی زیرساختی، همراهی با خواستههای مردمی و لزوم تسریع در اجرای پروژهها تأکید دارد. بااینحال، انتظار میرود که در ادامه، شفافیت بیشتری در روند پیشرفت پروژه، گزارشگیریهای مستمر و تعامل فعالتر با مردم منطقه صورت گیرد تا اعتماد عمومی حفظ و پیامدهای منفی بحران کاهش یابد.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0