چراغ‌راهنمایی مهرستان در انتظار اصلاح معابر و تصویب نهایی؛

ترافیک مهرستان چشم‌انتظار چراغ سبز تحول

مسئولان شهری و راهور مهرستان، نصب چراغ‌راهنمایی را نیازمند اصلاح معابر، تأمین اعتبار و تصویب شورای ترافیک برای اجرای اصولی و مؤثر آن دانستند.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدای ماشکید» در پی افزایش محسوس تصادفات، بی‌نظمی‌های ترافیکی و نارضایتی‌های گسترده شهروندان مهرستان از نبود چراغ‌های راهنمایی در تقاطع‌های اصلی شهر، خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی صدای ماشکید موضوع را با جدیت دنبال کرده و در همین راستا، گزارشی میدانی از وضعیت نابسامان عبور و مرور شهری منتشر کرد که در آن، شهروندان مهرستانی با صراحت از خطرات، سردرگمی‌ها و مشکلات روزمره در معابر سخن گفتند.

نبود چراغ‌ها عامل تنش و ناامنی شهری
مطابق این گزارش، نبود چراغ‌های راهنمایی نه‌تنها امنیت تردد را تهدید کرده، بلکه به عاملی برای افزایش نزاع‌های خیابانی، کاهش ایمنی عابران، و رشد نگران‌کننده تصادفات درون‌شهری تبدیل شده است.

در ادامه این پیگیری میدانی، خبرنگار صدای ماشکید باهدف بررسی دلایل این کمبود مهم و شنیدن پاسخ مسئولان، دو گفتگوی جداگانه با شهردار مهرستان و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی این شهرستان انجام داده است.

نصب چراغ نیازمند طی مراحل قانونی
در پی درخواست‌ها و گلایه‌های مستمر شهروندان مهرستان نسبت به نبود چراغ‌های راهنمایی در معابر پررفت‌وآمد شهر، الهی‌بخش کُرد، شهردار مهرستان، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدای ماشکید»، به تشریح ابعاد فنی، اداری و قانونی این موضوع پرداخت و با بیان اینکه دغدغه مردم در خصوص مسائل ترافیکی برای شهرداری از اهمیت بالایی برخوردار است، بیان کرد: نصب چراغ‌های راهنمایی در سطح شهر مهرستان مسئله‌ای صرفاً اجرایی نیست، بلکه موضوعی است که نیازمند طی مراحل قانونی و اخذ مصوبات لازم از مراجع ذی‌ربط است.

وی افزود: مطابق ساختار قانونی موجود، گام نخست برای اجرای چنین پروژه‌هایی، طرح موضوع در شورای ترافیک شهرستان است؛ پس از طرح اولیه، این شورا ابعاد مختلف موضوع اعم از میزان ترافیک، موقعیت جغرافیایی، میزان خطرپذیری و اولویت‌سنجی معابر مختلف را بررسی کرده و سپس در مورد اصل نیاز به نصب چراغ در نقاط خاص شهر تصمیم‌گیری می‌کند.

نقشه‌برداری و تأمین اعتبار مالی 
شهردار مهرستان تصریح کرد: پس از تأیید اولیه شورای ترافیک، کار کارشناسی دقیق‌تری از سوی اعضای فنی شورا انجام می‌شود. در این مرحله، مکان‌های مناسب برای نصب چراغ‌راهنمایی مشخص شده و نقشه اولیه اجرای طرح تهیه می‌گردد؛ در گام بعدی، موضوع تأمین اعتبار مالی برای خرید، نصب و راه‌اندازی چراغ‌ها مطرح می‌شود که این مرحله نیز نیازمند پیگیری ویژه است، چرا که منابع مالی شهرداری محدود است و هزینه‌های خرید و نگهداری این تجهیزات نسبتاً بالاست.

کُرد تشریح کرد: در برخی موارد برای اجرای مؤثر این طرح‌ها، نیاز به اعمال تغییراتی در هندسه شهری از جمله اصلاح یا حذف برخی میادین وجود دارد؛ این اقدامات نیز مستلزم بررسی دقیق‌تر توسط مراجع فنی و بعضاً اخذ مجوز از مراجع بالادستی است؛ به همین دلیل نمی‌توان تنها با درخواست مردمی یا نظر شهرداری، اقدام به نصب فوری چراغ‌های راهنمایی کرد، بلکه باید کلیه مراحل اداری و فنی بادقت طی شود.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت ترافیکی مبتنی بر اصول مهندسی گفت: شهرداری مهرستان به‌هیچ‌عنوان نسبت به مسائل ایمنی و رفاه شهروندان بی‌تفاوت نیست و ما نیز از نبود برخی زیرساخت‌های شهری رنج می‌بریم، اما روال قانونی مشخصی برای اجرای این‌گونه پروژه‌ها وجود دارد که باید طی شود؛ در همین راستا، تعامل و هماهنگی با دیگر دستگاه‌های اجرایی، از جمله فرمانداری، پلیس راهور، اداره راه و شهرسازی و شورای ترافیک شهرستان، الزامی است.

بررسی نقاط پرتردد برای نصب احتمالی چراغ‌ها
شهردار مهرستان تأکید کرد: در حال حاضر، بررسی‌هایی در سطح شورای ترافیک درباره برخی از معابر پرتردد شهر، از جمله ورودی شهر، میدان شهرداری و چهارراه ولی‌عصر، در حال انجام است تا در صورت تصویب و تأمین اعتبار، عملیات اجرایی نصب چراغ‌راهنمایی در این نقاط آغاز شود؛ همچنین، برخی طرح‌های مکمل از جمله به‌روزرسانی تابلوهای ترافیکی، رنگ‌آمیزی سرعت‌گیرها و آموزش‌های شهروندی نیز در دستور کار شهرداری قرار دارد.

کُرد در پایان اظهار امیدواری کرد که با همکاری و همراهی دستگاه‌های مسئول و همراهی مردم، بتوان در آینده‌ای نزدیک گامی مؤثر در جهت ارتقاء ایمنی و روان‌سازی ترافیک شهری در مهرستان برداشت؛ از مردم خواست ضمن پیگیری منطقی مطالبات خود، از طریق مجاری قانونی و تعامل با مدیریت شهری، به شکل‌گیری یک شهر ایمن، قانونمند و توسعه‌یافته کمک نمایند.

زیرساخت فعلی پاسخگو نیست
محمد نصوحی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی شهرستان مهرستان، در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدای ماشکید»، ضمن تشریح وضعیت فعلی ترافیک شهری، به دلایل نبود چراغ‌های راهنمایی و الزامات اجرایی آن پرداخت.

وی با اشاره به ساختار شهری مهرستان گفت: بافت شهری مهرستان به دلیل قدیمی بودن ساختار خیابان‌ها و کوچه‌ها، از مشکلات متعددی در حوزه عبور و مرور رنج می‌برد. بسیاری از خیابان‌های اصلی شهر عرض مناسب برای مدیریت حجم فعلی خودروها را ندارند و به همین دلیل، ترافیک در ساعات اوج به شکل محسوسی سنگین می‌شود؛ در برخی تقاطع‌ها، نبود نظم عبور و مرور و رعایت‌نکردن نوبت توسط رانندگان، منجر به افزایش تنش‌های ترافیکی و حتی وقوع حوادث رانندگی شده است.

نصب چراغ مشروط به اصلاح معابر شهری 
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مهرستان تأکید کرد: نصب چراغ‌راهنمایی در شهرهایی مانند مهرستان که زیرساخت‌های لازم را هنوز به‌صورت کامل در اختیار ندارند، تنها زمانی مؤثر خواهد بود که ابتدا اصلاحات هندسی در معابر انجام شده باشد؛ خیابان‌ها باید عریض‌سازی شده، تقاطع‌ها بازطراحی شوند و مسیرهای انحرافی و ورودی و خروجی‌ها به‌صورت اصولی تعیین گردند؛ در غیر این صورت، چراغ‌راهنمایی خود به مانعی در تردد تبدیل می‌شود.

وی افزود: درخواست‌های شهروندان برای نصب چراغ‌های راهنمایی کاملاً به‌جا و منطقی است، اما اجرای آن نیازمند مصوبات قانونی و همچنین هماهنگی میان شهرداری، شورای ترافیک شهرستان و سایر نهادهای مربوطه است. بر اساس ضوابط قانونی، هرگونه اقدام در زمینه نصب تجهیزات کنترل ترافیک، باید ابتدا در شورای ترافیک شهرستان مطرح و پس از بررسی کارشناسی به تصویب نهایی برسد.

نصوجی در پایان، با قدردانی از صبر و همکاری شهروندان، خاطرنشان کرد: مشارکت مردمی در رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، نقش بسیار مهمی در روان‌سازی ترافیک دارد؛ انتظار می‌رود مردم ضمن پیگیری منطقی مطالبات خود، با همکاری با مدیریت شهری و پلیس راهور، زمینه‌ساز اجرای موفق پروژه‌های ترافیکی در شهر مهرستان باشند. در نهایت، هدف ما ایجاد شهری ایمن، منظم و قابل زیست برای همه شهروندان است.

مردم با رعایت قانون، یاری‌گر پلیس باشند 
باتوجه‌به سخنان الهی‌بخش کُرد، شهردار مهرستان، و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی این شهرستان، مشخص شد که هرچند دغدغه مردم در مورد نبود چراغ‌های راهنمایی پذیرفته شده و از نظر کارشناسی نیز قابل‌تأیید است، اما اجرای این مطالبه مردمی تنها در سایه طی مراحل قانونی در شورای ترافیک، تأمین اعتبارات لازم، و اصلاح هندسی معابر شهری امکان‌پذیر است.

شهرداری و پلیس راهور هر دو به محدودیت‌های زیرساختی، مشکلات عرض خیابان‌ها و نیاز به طراحی مهندسی دقیق اشاره کرده‌اند و آمادگی خود را برای اجرای پروژه پس از طی این مراحل اعلام کرده‌اند؛ براین‌اساس، همکاری چندجانبه دستگاه‌ها و صبر و همراهی شهروندان، لازمه عبور از وضعیت فعلی و رسیدن به شهری ایمن‌تر و منظم‌تر است.

انتهای خبر/