ترانزیت کالا از مرزهای سیستان‌ و بلوچستان جهش یافت؛

میرجاوه و میلک موتور محرک تجارت منطقه‌ای

با تداوم روند رو به رشد مبادلات تجاری، پایانه‌های مرزی میرجاوه و میلک سیستان و بلوچستان، جایگاه خود را به‌عنوان دروازه‌های اصلی ورود و خروج کالا به افغانستان و آسیای میانه تثبیت کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، آمار رسمی از افزایش حجم مبادلات تجاری از طریق مرزهای زمینی استان حکایت دارد؛ رونق کریدورهای میرجاوه و میلک در نیمه نخست سال جاری نشان‌دهنده اهمیت روزافزون این محورها در شبکه تجارت منطقه‌ای است.

تفکیک آمار جابه‌جایی کالا از پایانه‌های مرزی
طی هشت‌ماهه سال ۱۴۰۴، مجموع کالاهای جابه‌جا شده از طریق پایانه‌های مرزی میرجاوه و میلک به یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۲۷۳ تن دست‌یافت. این حجم از تبادل کالا در راستای توسعه تجارت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای صورت‌گرفته است.

در میان این دو محور، پایانه مرزی میرجاوه با جابه‌جایی یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۴۵ تن کالا، بیشترین سهم را در مبادلات مرزی استان به خود اختصاص داده است. در همین مدت، پایانه مرزی میلک نیز با انتقال ۷۷۳ هزار و ۳۲۸ تن کالا، نقش خود را به‌عنوان یکی از کریدورهای اصلی تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای میانه حفظ کرده است.

اهمیت لجستیکی و اقلام عمده ترانزیتی
عمده کالاهای مورد تبادل در این بازه زمانی شامل فرآورده‌های نفتی، سیمان، لوازم‌یدکی، فرآورده‌های لبنیاتی و لاستیک بوده است. این حجم از فعالیت تجاری، نیازمند ترافیک سنگین لجستیکی است؛ به‌طوری که به طور متوسط روزانه ۵۴۰ دستگاه کامیون از این دو پایانه مرزی تردد داشته‌اند که نشان‌دهنده پویایی جریان حمل‌ونقل در این نقاط است.


این پایانه‌های مرزی، با تسهیل سرعت تبادل کالا و کاهش هزینه‌های لجستیکی، از مهم‌ترین حلقه‌های اتصال ایران با بازارهای منطقه‌ای محسوب می‌شوند و سهم قابل‌توجهی در تقویت ترانزیت و توسعه اقتصادی پایدار سیستان و بلوچستان ایفا می‌کنند.

علی بلوچ‌زهی راننده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، بیان کرد: شرایط کار سخت است اما پر رونق. می‌توانم بگویم که نسبت به سال‌های قبل، خیلی شلوغ‌تر شده است. در روزهایی که بار زیاد است، گاهی باید ساعت‌ها در صف بمانیم، اما در کل، کار برای ما زیاد شده و این به نفع همه است. وقتی صف کامیون‌ها کشیده می‌شود، می‌فهمیم که اقتصاد کشور در حرکت است.

وی افزود: بیشتر اوقات سیمان، لوازم یدکی یا فرآورده‌های نفتی است. چالش اصلی همان زمان معطلی برای کنترل‌های اداری است. اگر زیرساخت‌ها و هماهنگی بین دو طرف مرز کمی سریع‌تر شود، مطمئناً این آمار جابه‌جایی‌ها دو برابر خواهد شد. اما انصافاً، پرسنل راهداری و گمرک زاهدان و میرجاوه خیلی پیگیر هستند تا کارها زمین نماند.

راننده اظهار کرد: جاده‌ها در بخش‌هایی که تازه آسفالت شده‌اند عالی است، اما در مسیرهای فرعی و ورودی‌ها، هنوز هم نیازمند توجه جدی است. وقتی این حجم از تریلی از یک محور عبور می‌کند، باید نگهداری جاده ۲۴ ساعته باشد.

 صف کامیون‌ها، نشان دهنده حرکت اقتصادی
وی در پایان گفت: ما اینجا فقط راننده نیستیم؛ ما حلقه اتصال تجارت ایران با همسایگانیم. امیدواریم این توجه به محورهای شرقی ادامه پیدا کند.

شهرام مبارکی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، بیان کرد: در هشت‌ماهه ۱۴۰۴، مجموع جابه‌جایی کالا از مرزهای میرجاوه و میلک به یک میلیون و ۹۶۰ هزار و ۲۷۳ تن رسیده است.

اهمیت استراتژیک و تنوع کالاهای ترانزیتی

وی با اشاره به نقش مهم این مرزها در توسعه تجارت منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای افزود: پایانه مرزی میرجاوه با جابه‌جایی یک میلیون و ۱۸۶ هزار و ۹۴۵ تن کالا، بیشترین سهم را در مبادلات مرزی استان به خود اختصاص داده است و پایانه مرزی میلک نیز طی این مدت ۷۷۳ هزار و ۳۲۸ تن کالا را جابه‌جا کرده و به‌عنوان یکی از کریدورهای مهم تجارت با افغانستان و کشورهای آسیای میانه شناخته می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان عمده کالاهای جابه‌جا شده را در این مدت فرآورده‌های نفتی، سیمان، لوازم‌یدکی، فرآورده‌های لبنیاتی و لاستیک اعلام کرد و اظهار کرد: روزانه به طور متوسط ۵۴۰ دستگاه کامیون از این دو پایانه مرزی تردد صورت می‌گیرد که نشان‌دهنده پویایی جریان حمل‌ونقل، افزایش تقاضای تجاری و اهمیت روزافزون این مرزها در اقتصاد استان است.

نقش‌محوری در توسعه اقتصادی منطقه
مبارکی در پایان خاطرنشان کرد: این پایانه‌های مرزی با نقش‌آفرینی در تسهیل تجارت، افزایش سرعت تبادل کالا و کاهش هزینه‌های حمل‌ونقل، از مهم‌ترین حلقه‌های اتصال ایران با بازارهای منطقه‌ای محسوب می‌شوند و سهم قابل‌توجهی در رونق اقتصادی، تقویت ترانزیت و توسعه پایدار سیستان و بلوچستان دارند.

تقویت جایگاه ترانزیتی شرق کشور؛ مرزهای میرجاوه و میلک در هشت‌ماهه سال ۱۴۰۴ با ثبت یک رکورد عملیاتی بی‌سابقه در جابه‌جایی کالا، عمق تعهد راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان سیستان و بلوچستان به توسعه تجارت منطقه‌ای را به نمایش گذاشتند. این حجم بی‌وقفه از تردد، پویایی کریدورهای شرقی را نه فقط در سطح ملی، بلکه به‌عنوان یک مسیر کلیدی در اتصال شرق ایران به بازارهای فرامنطقه‌ای برجسته می‌سازد.

انتهای خبر/