شریان‌های حیاتی و رونق اقتصادی مرزها ارتقا یافت؛

سیستان‌وبلوچستان قطب نوین ترانزیت کشور

سیستان‌ و بلوچستان با بهره‌گیری از موقعیت راهبردی و توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل، امروز به‌عنوان قطب نوین ترانزیت کشور شناخته می‌شود؛ تحولی که علاوه بر ارتقای ایمنی جاده‌ها، زمینه‌ساز رونق اقتصادی مرزها و اتصال پایدار مناطق دورافتاده به شبکه‌های ملی و بین‌المللی شده است.
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، تحولات اخیر در حوزه راهداری سیستان و بلوچستان، فصلی نوین را در توسعه زیرساخت‌های حیاتی این استان رقم زده است. این اقدامات که باهدف استراتژیک ارتقای شاخص‌های ایمنی و تسهیل جریان ترانزیت شکل‌گرفته‌اند، نه‌تنها به بهبود چشمگیر وضعیت راه‌های اصلی و فرعی منجر شده، بلکه مستقیماً بر پویایی اقتصادی مناطق مرزی تأثیر گذاشته است.

یکی از مهم‌ترین محورهای این تحول، تمرکز ویژه بر کاهش نقاط حادثه‌خیز و استانداردسازی فیزیکی جاده‌ها بوده است. با اجرای پروژه‌هایی نظیر اصلاح هندسی مسیرهای پرخطر و تقویت سامانه‌های روشنایی و علائم ایمنی، شاهد کاهشی ملموس در آمار تصادفات جاده‌ای بوده‌ایم. این رویکرد، ایمنی را از یک دغدغه صرف به یک اصل زیرساختی تبدیل کرده که مستقیماً به حفظ جان شهروندان و رانندگان پرتلاش این منطقه کمک می‌کند.

اتصال مرزی و چشم‌انداز اقتصادی فراتر از ایمنی، توسعه زیرساخت‌های روستایی و تقویت کریدورهای حمل‌ونقل مرزی، از دیگر نتایج برجسته این تلاش‌هاست. اتصال هر چه‌بهتر مناطق دورافتاده به شبکه اصلی و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل کالا از طریق مرزهای زمینی، پتانسیل اقتصادی استان را آزاد ساخته است. این امر، سیستان و بلوچستان را نه‌تنها به یک قطب ترانزیتی داخلی، بلکه به بازیگری کلیدی در تبادلات منطقه‌ای تبدیل می‌کند.


 کاهش نقاط حادثه‌خیز، ارتقای چشمگیر ایمنی
محمد بلوچ زهی راننده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، بیان کرد:  مسیرهای فرعی که تا دیروز مثل جاده خاکی بودند، حالا آسفالت شده‌اند. وقتی شب‌ها از محورهای اصلی عبور می‌کنم، دیگر آن ترس همیشگی از واژگونی یا تصادف‌های زنجیره‌ای را ندارم.

وی افزود: به‌خصوص در گردنه‌ها، روشنایی و خط‌کشی‌ها واقعاً فرق کرده است. این فقط مسئله راحتی ما نیست، ایمنی یعنی زودتر رسیدن به خانواده و سالم رساندن بار به مقصد.

راننده در پایان گفت: هنوز نقاط حادثه‌خیز قدیمی هستند که نیاز به اصلاحات اساسی دارند، به‌ویژه در ورودی و خروجی برخی شهرها. اما مهم‌تر از همه، توسعه سامانه‌های امداد و استراحتگاه‌های بین‌راهی است. این زیرساخت‌ها نشان می‌دهند که دولت به ما به‌عنوان شریان اقتصادی استان اهمیت می‌دهد. این پروژه‌ها اگر ادامه پیدا کنند، شک نکنید که جنوب شرق کشور به قطب ترانزیت تبدیل خواهد شد.

 ایوب کرد مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان، در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، با اشاره به اقدامات شاخص در حوزه راهداری بیان کرد: طی یک‌ساله

گذشته (آبان ۱۴۰۳ لغایت آبان ۱۴۰۴) خط‌کشی بیش از ۶ هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان انجام شده و یک هزار و ۳۵۴ کیلومتر از محورهای شریانی، فرعی و روستایی بهسازی و روکش آسفالت شده و همچنین باهدف ارتقای ایمنی تردد، ۲۰ کیلومتر حفاظ بتنی و فلزی در نقاط پرحادثه نصب، ۱۰ کیلومتر روشنایی طولی و ۱۲ نقطه روشنایی نقطه‌ای اجرا، سه‌نقطه حادثه‌خیز حذف و ۴۷۸ نقطه پرخطر در محورهای مواصلاتی آشکارسازی شده است.

تقویت کریدورهای مرزی، آزادسازی پتانسیل اقتصادی
وی افزود: در حوزه ماشین‌آلات راهداری نیز اقدام به واردات ۵۰ دستگاه ماشین‌آلات جدید و اورهال و بازسازی ۳۸ دستگاه از ناوگان موجود شده که نقش مؤثری در افزایش توان عملیاتی راهداری در فصول مختلف سال داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان در تشریح عملکرد حوزه راه‌های روستایی گفت: همچنین بازگشایی ۲۹۸ کیلومتر از محورهای صعب‌العبور روستایی، دسترسی پایدار ساکنان این مناطق را به مراکز خدماتی و بازارهای محلی فراهم کرده است.

وی در ادامه با اشاره به عملکرد چشمگیر حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای عنوان کرد: طی یک سال گذشته، ۲ میلیون و ۹۴۲ هزار و ۶۰۶ تن مبادلات اقتصادی از طریق پایانه‌های مرزی میلک و میرجاوه با تردد ۱۱۹ هزار و ۸۲۶ دستگاه کامیون انجام شده که در بخش ترانزیت ورودی از پایانه‌های مرزی، شاهد افزایش ۶۰ درصدی بوده‌ایم.

کرد عنوان کرد: در بخش مسافری نیز جابه‌جایی بیش از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار مسافر توسط ۲۶۲ هزار و ۲۹۲ سفر به ثبت رسیده که ۸۴ درصد از طریق ناوگان اتوبوسی، ۱۴ درصد با ناوگان سواری و ۲ درصد با ناوگان مینی‌بوسی انجام شده است.

توسعه پایدار با وفاق، تبدیل شدن به قطب ترانزیت
وی تصریح کرد: در بخش حمل کالا نیز ۳ میلیون و ۳۳۲ هزار و ۷۷۵ تن کالا توسط ۲۲۶ هزار و ۵۳۰ سفر جابه‌جا شده که این میزان نسبت به سال گذشته، ۲۰ درصد رشد در تناژ و ۲۶ درصد رشد در تعداد سفرها را نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ناوگان حمل‌ونقل عمومی در محورهای مواصلاتی استان مورد کنترل و پایش قرار گرفتند و مراجعه ناوگان به مراکز معاینه فنی ۵۰ درصد افزایش‌یافته است، خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و کاهش تصادفات، جشنواره‌های خیابانی به‌صورت محله‌ای و مردمی در شهرهای مختلف برگزار شد.

وی در پایان تأکید کرد: باوجود چالش‌ها و محدودیت‌های موجود، مسیر پیشرفت و توسعه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در سیستان و بلوچستان با نگاه حمایتی مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور و همراهی مسئولان استان با جدیت ادامه دارد و ثمره یک‌ساله وفاق و تلاش جمعی، بهبود شاخص‌های ایمنی، افزایش رضایت مردم و حرکت به‌سوی توسعه پایدار در این خطه است.

آنچه در یک سال گذشته به منصه ظهور رسیده، نتیجه یک تلاش متمرکز و هدفمند است که توانسته است با بهبود عملکرد حمل‌ونقل، اعتماد عمومی و سرمایه‌گذاری‌های محلی را تقویت کند.
انتهای خبر/