سیستانوبلوچستان قطب نوین ترانزیت کشور
یکی از مهمترین محورهای این تحول، تمرکز ویژه بر کاهش نقاط حادثهخیز و استانداردسازی فیزیکی جادهها بوده است. با اجرای پروژههایی نظیر اصلاح هندسی مسیرهای پرخطر و تقویت سامانههای روشنایی و علائم ایمنی، شاهد کاهشی ملموس در آمار تصادفات جادهای بودهایم. این رویکرد، ایمنی را از یک دغدغه صرف به یک اصل زیرساختی تبدیل کرده که مستقیماً به حفظ جان شهروندان و رانندگان پرتلاش این منطقه کمک میکند.
اتصال مرزی و چشمانداز اقتصادی فراتر از ایمنی، توسعه زیرساختهای روستایی و تقویت کریدورهای حملونقل مرزی، از دیگر نتایج برجسته این تلاشهاست. اتصال هر چهبهتر مناطق دورافتاده به شبکه اصلی و افزایش ظرفیت حملونقل کالا از طریق مرزهای زمینی، پتانسیل اقتصادی استان را آزاد ساخته است. این امر، سیستان و بلوچستان را نهتنها به یک قطب ترانزیتی داخلی، بلکه به بازیگری کلیدی در تبادلات منطقهای تبدیل میکند.

کاهش نقاط حادثهخیز، ارتقای چشمگیر ایمنی
محمد بلوچ زهی راننده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدایماشکید»، بیان کرد: مسیرهای فرعی که تا دیروز مثل جاده خاکی بودند، حالا آسفالت شدهاند. وقتی شبها از محورهای اصلی عبور میکنم، دیگر آن ترس همیشگی از واژگونی یا تصادفهای زنجیرهای را ندارم.
وی افزود: بهخصوص در گردنهها، روشنایی و خطکشیها واقعاً فرق کرده است. این فقط مسئله راحتی ما نیست، ایمنی یعنی زودتر رسیدن به خانواده و سالم رساندن بار به مقصد.
راننده در پایان گفت: هنوز نقاط حادثهخیز قدیمی هستند که نیاز به اصلاحات اساسی دارند، بهویژه در ورودی و خروجی برخی شهرها. اما مهمتر از همه، توسعه سامانههای امداد و استراحتگاههای بینراهی است. این زیرساختها نشان میدهند که دولت به ما بهعنوان شریان اقتصادی استان اهمیت میدهد. این پروژهها اگر ادامه پیدا کنند، شک نکنید که جنوب شرق کشور به قطب ترانزیت تبدیل خواهد شد.

گذشته (آبان ۱۴۰۳ لغایت آبان ۱۴۰۴) خطکشی بیش از ۶ هزار کیلومتر از محورهای مواصلاتی استان انجام شده و یک هزار و ۳۵۴ کیلومتر از محورهای شریانی، فرعی و روستایی بهسازی و روکش آسفالت شده و همچنین باهدف ارتقای ایمنی تردد، ۲۰ کیلومتر حفاظ بتنی و فلزی در نقاط پرحادثه نصب، ۱۰ کیلومتر روشنایی طولی و ۱۲ نقطه روشنایی نقطهای اجرا، سهنقطه حادثهخیز حذف و ۴۷۸ نقطه پرخطر در محورهای مواصلاتی آشکارسازی شده است.
تقویت کریدورهای مرزی، آزادسازی پتانسیل اقتصادی
وی افزود: در حوزه ماشینآلات راهداری نیز اقدام به واردات ۵۰ دستگاه ماشینآلات جدید و اورهال و بازسازی ۳۸ دستگاه از ناوگان موجود شده که نقش مؤثری در افزایش توان عملیاتی راهداری در فصول مختلف سال داشته است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان در تشریح عملکرد حوزه راههای روستایی گفت: همچنین بازگشایی ۲۹۸ کیلومتر از محورهای صعبالعبور روستایی، دسترسی پایدار ساکنان این مناطق را به مراکز خدماتی و بازارهای محلی فراهم کرده است.
کرد عنوان کرد: در بخش مسافری نیز جابهجایی بیش از ۲ میلیون و ۶۱۰ هزار مسافر توسط ۲۶۲ هزار و ۲۹۲ سفر به ثبت رسیده که ۸۴ درصد از طریق ناوگان اتوبوسی، ۱۴ درصد با ناوگان سواری و ۲ درصد با ناوگان مینیبوسی انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در سال گذشته بیش از ۲ هزار و ۳۰۰ ناوگان حملونقل عمومی در محورهای مواصلاتی استان مورد کنترل و پایش قرار گرفتند و مراجعه ناوگان به مراکز معاینه فنی ۵۰ درصد افزایشیافته است، خاطرنشان کرد: در راستای ارتقای فرهنگ ایمنی و کاهش تصادفات، جشنوارههای خیابانی بهصورت محلهای و مردمی در شهرهای مختلف برگزار شد.

وی در پایان تأکید کرد: باوجود چالشها و محدودیتهای موجود، مسیر پیشرفت و توسعه راهداری و حملونقل جادهای در سیستان و بلوچستان با نگاه حمایتی مسئولان سازمان راهداری و حملونقل جادهای کشور و همراهی مسئولان استان با جدیت ادامه دارد و ثمره یکساله وفاق و تلاش جمعی، بهبود شاخصهای ایمنی، افزایش رضایت مردم و حرکت بهسوی توسعه پایدار در این خطه است.





ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0