عفاف و حجاب مسیر آرامش انسان
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدایماشکید»، پری عبداللهی کارشناس امور بانوان آموزش و پرورش بمپور در یادداشتی نوشت؛ عفاف و حجاب دو ارزش مکمل هستند که نهتنها شخصیت فرد را تقویت میکنند، بلکه جامعهای سالم، امن و پویا ایجاد میکنند.
عفاف و حجاب دو ارزش بنیادین در فرهنگ اسلامی و ایرانی ما هستند. عفاف بعد درونی و معنوی انسان را شامل میشود؛ یعنی خویشتنداری، کنترل نگاه و گفتار، و پایبندی به مرزهای اخلاقی. حجاب نیز نمود بیرونی این ارزشهاست که در نوع پوشش و رفتار اجتماعی تجلی پیدا میکند. زمانی که این دو در کنار هم قرار گیرند، فرد از آرامش و عزت نفس بیشتری برخوردار خواهد شد و جامعه نیز به سمت امنیت، سلامت و پویایی حرکت میکند.
آموزش و پرورش تنها متولی آموزش دروس علمی نیست، بلکه مسئولیت سنگین تربیت نسل آینده را نیز بر دوش دارد. امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آنیم که دانشآموزان را با زیباییها و فلسفه عفاف و حجاب آشنا کنیم. این آشنایی نباید در حد اجبار یا یک تکلیف خشک باقی بماند، بلکه باید با منطق، محبت و ارائه الگوهای موفق، به انتخابی آگاهانه و افتخارآفرین برای نوجوانان و جوانان تبدیل شود.
در اجرای برنامههای فرهنگی ویژه بانوان، تلاش شده است با بهرهگیری از شیوههای متنوع همچون برگزاری کارگاههای آموزشی، نشستهای فرهنگی، مسابقات هنری و مشاورههای فردی، زمینه آگاهیبخشی و نهادینهسازی فرهنگ عفاف و حجاب در بین دانشآموزان فراهم گردد. وقتی این مفاهیم در قالب فعالیتهای جذاب و خلاقانه ارائه شوند، اثرگذاری بیشتری در ذهن و دل دانشآموزان خواهند داشت.
عفاف و حجاب؛ ستونهای تربیت نسل آینده
عفاف و حجاب تنها به معنای نوع پوشش نیست؛ بلکه شامل رفتار، گفتار و حتی نحوه حضور افراد در جامعه نیز میشود. اگر بتوانیم این دیدگاه جامع را به دانشآموزان منتقل کنیم، خواهیم دید که آنان با باور و علاقه بیشتری به رعایت این ارزشها میپردازند. در حقیقت، ما باید حجاب را نه به عنوان محدودیت، بلکه به عنوان حفاظی برای حفظ کرامت و شخصیت زن و مرد معرفی کنیم.
بیشک جامعهای که زنان و مردان آن به عفاف و حجاب پایبند باشند، جامعهای موفقتر، بانشاطتر و مقاومتر در برابر آسیبهای اجتماعی خواهد بود. امیدواریم با همت و همراهی خانوادهها، مربیان و مدیران مدارس، بتوانیم نسلی آگاه، توانمند و پایبند به ارزشهای اخلاقی و دینی تربیت کنیم.
انتهای خبر/

ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0