دانشگاه دریانوردی چابهار سکاندار توسعه دریایی کشور
امیر رجایی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدایماشکید»، ضمن تشریح دستاوردهای درخشان این مجموعه، از جشن پنجاهمین سالگرد تأسیس در سال آینده خبر داد.
وی افزود: این دانشگاه، قدیمیترین و تخصصیترین مرکز دولتی در حوزه دریانوردی کشور است که از سال ۱۳۵۵ چراغ دانش را در این منطقه روشن کرده است.
تربیت نسلهای متخصص دریایی ستون فقرات ناوگان کشور
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار در تشریح عملکرد بیبدیل دانشگاه دریانوردی چابهار، به تربیت جمعیتی بالغ بر ۲ هزار دریانورد اشاره کرد و گفت: دریانوردان امروز سکاندار کشتیهای ناوگان دریایی کشور هستند و مسئولیت خطیر جابجایی کالاهای اساسی، نفت و گاز را بر عهده دارند.
رجایی افزود: علاوه بر دریانوردان، بیش از یک هزار مهندس کشتی در حوزه مکانیک و ۵۰۰ مهندس مخابرات و الکترونیک دریایی نیز از این دانشگاه فارغالتحصیل شده و به بدنه ناوگان جمهوری اسلامی ایران پیوستهاند.
وی عنوان کرد: این دانشگاه با ۱۵ گروه آموزشی و ۴۱ کد رشتهمحل، از مقطع کارشناسی تا کارشناسی ارشد را پوشش میدهد و گستره وسیعی از نیازهای صنعت دریایی را تامین میکند.
کیفیت، مهارت و فرصتهای طلایی
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار مهمترین هدف این مجموعه را تربیت نیروی تخصصی دریایی با بالاترین کیفیت و مهارت دانست.
رجایی با ابراز خرسندی از احیای بورسیههای دانشجویی پس از حدود ۱۲ سال وقفه، این اقدام را نقطه عطفی در جذب دانشآموزان برتر کشور به رشتههای بورسیه دانشگاهی دانست.
وی خاطرنشان کرد: دانشجویان بورسیه در طول تحصیل کمکهزینه دریافت میکنند و بلافاصله پس از فارغالتحصیلی، جذب شرکتهای کشتیرانی شده و در مسیر توسعه ناوگان دریایی کشور قرار میگیرند؛ این برنامه نه تنها کیفیت آموزشی را بالا میبرد، بلکه آینده شغلی درخشانی را برای دانشجویان تضمین میکند.
گسترش افقهای علمی
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به تلاشهای دانشگاه برای توسعه روابط علمی و پژوهشی نیز اشاره کرد و از وجود تفاهمنامههای همکاری با ۶ دانشگاه در عراق و همچنین مراکز علمی در آستارا و روسیه خبر داد و افزود: با وجود وقفهای کوتاه به دلیل شرایط جنگی، پیگیر برگزاری دورههای مشترک و کارگاههای آموزشی مجازی با این دانشگاهها هستیم.
رجایی همچنین از تاثیر مثبت سفر ریاست جمهوری به پاکستان در توسعه روابط علمی-پژوهشی بین دو کشور ابراز امیدواری کرد و گفت: با توجه به میزبانی دبیرخانه اتحادیه سواحل مکران در این دانشگاه، اولویت همکاریهای علمی-پژوهشی با دانشگاههای دریایی حوزه خلیج فارس و شبه قاره است.
آزمایشگاهها و کارگاهها در خدمت پژوهش و آموزش
وی در خصوص امکانات آزمایشگاهی این مجموعه اظهار کرد: به جز دانشکده مدیریت و علوم انسانی، دو دانشکده دیگر کاملاً بر پایه آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز بنا شدهاند.
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار به پروژههای عملی دانشجویان شیلات در محیطهای آزمایشگاهی اشاره کرد و از تجهیز کامل آزمایشگاهها و کارگاههای آموزشی برای رشتههای مختلف مهندسی دریانوردی، مهندسی کشتی، مکانیک، عمران و برق خبر داد.
رجایی افزود: بخشی از این امکانات برای آموزش دانشجویان و بخشی دیگر برای نیازهای تحقیقاتی اعضای هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی کاربرد دارد.
پل ارتباطی با بازار کار: از شیلات تا پتروشیمی
وی به همکاری مستمر با مرکز تحقیقات شیلات و مرکز اقیانوسشناسی در زمینه پژوهشی اشاره و خاطرنشان کرد: دانشجویان این دانشگاه از طریق کارآموزی و کارورزی از کارخانههای تن ماهی و مزارع پرورش میگو بازدید میکنند و بسیاری از فارغالتحصیلان این مجموعه که تمایل به ماندن در چابهار دارند، جذب مجتمعهای پتروشیمی و پروژههای عمرانی منطقه میشوند و به بازار کار تزریق میشوند.
چالش اعتماد به ظرفیتهای بومی: دغدغه مهم دانشگاهیان
رئیس دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار خاطرنشان کرد: متاسفانه علیرغم تلاشهای دانشگاههای استان، هنوز اعتماد شایسته به جامعه علمی بومی وجود ندارد.
رجایی از برونسپاری پروژههای پژوهشی و تحقیقاتی استان به دانشگاههای سایر استانها و پایتخت گلایه کرد و گفت: در بسیاری از موارد، به دلیل عدم آشنایی جامعه علمی خارج از استان با اقلیم و مسائل فرهنگی منطقه، پروژههای حاصله ناکارآمد خواهند بود.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0