اجرای سنجش سلامت در ۴۰ پایگاه فعال
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «صدایماشکید» به نقل از روابط عمومی اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان، ذبیحالله اللهی بیان کرد: سنجش بدو ورود به دبستان در استان سیستان و بلوچستان از آبان پارسال آغاز شد و تاکنون حدود ۸۳ هزار و ۳۰۰ نوآموز از نظر سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی مورد ارزیابی و سنجش قرار گرفتند.
وی ادامه داد: سنجش سلامت جسمانی و آمادگی تحصیلی نوآموزان بدو ورود به دبستان یکی از مهمترین مراحل ورود به نظام آموزشی رسمی کشور بهشمار میآید که نهتنها آغازگر مسیر آموزش کودکان است بلکه نقش تعیینکنندهای در شناسایی بهموقع مشکلات جسمی، شناختی، روانی و رفتاری آنان دارد.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان گفت: هدف از اجرای طرح سنجش تنها بررسی سلامت جسمانی کودک نیست بلکه ابعاد مختلفی چون بینایی، شنوایی، رشد گفتار و زبان، وضعیت حرکتی، آمادگی ذهنی، مهارتهای رفتاری و شناسایی کودکان دارای نیازهای ویژه نیز در آن مدنظر قرار میگیرد.
اللهی اضافه کرد: تشخیص زودهنگام اختلالاتی مانند تنبلی چشم، مشکلات شنوایی، ناتوانیهای یادگیری، اختلالات گفتاری یا نیاز به آموزشهای ویژه میتواند مسیر تحصیلی کودک را بهدرستی هدایت و از بروز افت یا ترک تحصیلی ومشکلات اجتماعی در آینده پیشگیری کند.
وی تاکید کرد: فرآیند سنجش بدو ورود نهتنها یک ضرورت آموزشی بلکه بخشی از سیاستهای پیشگیرانه در نظام سلامت و آموزش کشور محسوب میشود زیرا کودکی که با آمادگی کامل وارد مدرسه شود نهتنها در فرآیند یادگیری موفقتر عمل میکند بلکه تعامل بهتری با همسالان، معلمان و محیط مدرسه خواهد داشت.
رییس اداره آموزش و پرورش استثنایی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه پیشبینی، پیشگیری و برنامهریزی سه اصل اساسی در سنجش بدو ورود به دبستان است، گفت: آینده تحصیلی کودکان از نخستین ایستگاه شکل میگیرد و اجرای درست و هدفمند این طرح تضمینکننده ساختار علمی، انسانی و تربیتی نظام آموزشی در سالهای پیشرو خواهد بود.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0