هنر زبان گویای بیان درد مردم است
وی با بیان اینکه ما هنوز بسیاری از داشتههای خود را نشناختهایم یا بهدرستی به کشور معرفی نکردهایم، افزود: باید از ظرفیتهای فرهنگی و هنری استان، هم از سوی مردم و هم مسئولان، بهرهگیری شایستهتری شود.
ارجمندی تصریح کرد: در فضای امروز کشور، نوعی افسردگی فراگیر مشاهده میشود و یکی از دلایل آن، توجه بیش از حد به نداشتهها و غفلت از داشتههاست؛ سیستان و بلوچستان در حوزه فرهنگ و هنر، ظرفیتهای گستردهای دارد اما کمتر به آن پرداخته شده است.
وی ادامه داد: هنرمندان این دیار، بیادعا و بدون درخواست، در صحنه حاضر میشوند؛ اما نوع نگاه ما به آنها، شأن و جایگاه واقعیشان را منعکس نمیکند؛ اگر هنرشان در فضای مجازی منتشر شود، چند نفر آن را میبینند؟ چند نفر آن را تحسین میکنند؟
معاون استاندار خاطرنشان کرد: اگر میگوییم سیستان و بلوچستان تمدن دارد، اگر از تاریخ و فرهنگ این دیار سخن میگوییم، باید هنر آن نیز در جایگاهی رفیع قرار گیرد؛ این مهم تنها با همکاری مردم، مسئولان و دستگاههای متولی محقق میشود.
وی با اشاره به اینکه فرهنگ و هنر میتواند محرک توسعه و حلکننده بخشی از مشکلات باشد، گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید «کارخانه امید، نشاط و انرژی» در استان باشد؛ در غیر این صورت جامعهای مرده و بدون پویایی خواهیم داشت.
ارجمندی اضافه کرد: کشف استعدادهای جدید فرهنگی و هنری در میان نوجوانان و جوانان این استان باید در دستور کار همه ما قرار گیرد، چراکه آنان تاریخسازان آینده این سرزمیناند؛ برخی کشورها تاریخسازی میکنند؛ درحالیکه ما هم تاریخ داریم، هم تمدن.
وی با بیان اینکه آثار موسیقی محلی میتواند در سطح ملی، منطقهای و حتی بینالمللی مطرح شود، تأکید کرد: اگر از این نعمت الهی بهرهبرداری نکنیم، خسارتی بزرگ برای مردم و مسئولان استان خواهد بود. هنر سیستانوبلوچستان باید فراتر از مرزها شنیده شود.
ارجمندی اظهار کرد: پیشنهاد ما ایجاد دبیرخانههای متعدد و متنوع در حوزه فرهنگ و هنر، بهویژه موسیقی محلی، در سطح استان است تا این پهنه بزرگ فرهنگی بهدرستی مدیریت شود؛ مجموعه استانداری و دستگاههای اجرایی موظفاند در کنار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان حرکت کنند.
وی افزود: ما از کشف ناشناختهها میترسیم و عادت کردهایم که فقط مسیرهای گذشته را تکرار کنیم؛ حال آنکه کشف ظرفیتهای جدید در حوزه موسیقی محلی میتواند طعمی نو و تجربهای لذتبخش برای ما باشد.
ارجمندی در پایان گفت: باور دارم موسیقی هدیه خداوند است. همانطور که در طبیعت صدای بلبل، طاووس یا حتی کلاغ الهامبخش است، هنر موسیقی نیز میتواند منشأ زیبایی، آرامش و پیشرفت باشد. امیدوارم این برکت، شامل جان و اندیشه همه ما باشد.


سیستانوبلوچستان، موزه زنده نغمههای ناشناخته ایران
عبدالسلام بلوچزاده، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در آئین برگزاری نخستین جشنواره ملی قیچکنوازی بیان کرد: این استان خاستگاه بسیاری از سازهای کهن و گونههای خاص موسیقی است که خنیاگران محلی آن را سینهبهسینه حفظ کردهاند.
وی ادامه داد: ساز «سرود» یکی از سازهای بومی و اصیل این دیار است که با همین نام عام شناخته میشود، اما نوازندگان محلی نامهایی چون قنبیل، شاه، گمزور، گمتالان و چنگ را نیز برای آن به کار میبرند.
وی با اشاره به پیشینه چند هزار ساله موسیقی در منطقه افزود: کهنترین سند از وجود موسیقی در این استان، سنگنگارهای در دره نگاران است که در آن، فردی در حال نواختن ساز دونلی نقش بسته است؛ تصویری که از استمرار سنتهای موسیقایی این دیار حکایت دارد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: بسیاری از گونههای موسیقی محلی در این استان هنوز بکر و ناشناخته ماندهاند و فقط در زمان، مکان یا محافل خاص به دلایل آئینی و فرهنگی اجرا میشوند، به همین دلیل در معرض فراموشی قرار دارند.
وی یادآور شد: در دهه ۵۰، دکتر محمدتقی مسعودی و در سال ۱۹۷۱ ژان دورنیگ، پژوهشگر فرانسوی، مطالعاتی درباره موسیقی بومی استان انجام دادهاند؛ همچنین ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی طی سالهای اخیر با تولید آلبومهایی همچون «اوشیدا»، «نازی»، «ناطاهر» و «زیمل»، در راستای حفظ و ثبت این میراث گام برداشته است.
بلوچزاده تأکید کرد: باید از ظرفیتهای موسیقی محلی استان بهعنوان بخشی از هویت فرهنگی و ابزاری برای تقویت انسجام ملی بهره گرفت؛ در همین راستا، رویداد فرهنگی «سیمرغ» نیز با هدف گسترش نشاط اجتماعی از دل فرهنگ و هنر منطقه طراحی شده و نام آن برگرفته از یکی از گوشههای موسیقی سنتی است.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0