وحدت مسلمانان سپر بلای ملتها در برابر دشمن
حجتالاسلام والمسلمین محمدجواد عبداللهی در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی «صدایماشکید»، شناخت و معرفت عمیق نسبت به پیامبر (ص) را زیربنای همه تکالیف و قدم اول در انجام آنها دانست و بیان کرد: اگر پیامبرشناسی ما درست باشد و پیامبر را در جایگاه حقیقی خود در عالم هستی بشناسیم، قطعاً و یقیناً به توحید ناب و کامل خواهیم رسید. هرچه نقص در پیامبرشناسی ما باشد، به همان میزان در توحید ما نیز نقص ایجاد خواهد شد.
وی در ادامه، با استناد به آیات قرآن کریم، به معرفی پیامبر اکرم (ص) پرداخت و افزود: خداوند تبارک و تعالی در قرآن کریم میفرماید: «لَقَدْ أَرْسَلْنَا إِلَيْكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ». یعنی من از جنس خود شما کسی را به عنوان پیامبر به سوی شما مبعوث کردم. این پیامبر با یک تکلیف الهی برای هدایت شما مبعوث شده است. «عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ»، این پیامبر آنگونه رحمت الهی از کانال او نصیب شما میشود که رنج شما باعث رنج او و غصه شما موجب غصه اوست.
سنت پیامبر (ص): بهترین نقشه راه و درس وحدت
نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت چابهار، وظیفه دوم ما در قبال پیامبر را توجه به سیره و سنت ایشان دانست و گفت: پیامبر به عنوان الگو معرفی شدهاند: «لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ» (احزاب، ۲۱). بهترین نقشه راه در زندگی برای بشریت، وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام است. اگر به زندگی این پیامبر توجه کنیم که نسخه نازل شده قرآن کریم است، مهمترین درس برای ما ایجاد «مؤاخات» بین مهاجر و انصار بود. پیامبر (ص) با مهاجرت از سرزمین کفر به مدینه، شهر نبوی را پایهگذاری کردند و اولین و مؤثرترین گام برای ایجاد یک جامعه ایمانی تمدنساز، همین مؤاخات بود که دلهای مهاجر و انصار را به هم نزدیک کرد. این همدلی، همراهی و انسجام، بستر آغازین تمدن اسلامی بود که بخش عمده جهان را فتح کرد. مؤاخات، به معنای برادری و پیوند قلبی میان مهاجران (که از مکه به مدینه هجرت کرده بودند) و انصار (مردم مدینه که پیامبر و مهاجران را یاری کردند)، نمونه بارز عملی پیامبر (ص) در ایجاد وحدت و همبستگی میان مسلمانان بود. این اقدام، بنیان یک جامعه نوپا را بر اساس اخوت اسلامی استوار ساخت.
وحدت امر الهی و رمز پیروزی
وی در ادامه به آیات قرآن کریم اشاره کردند که به صراحت به وحدت امر میکنند: قرآن کریم یکی از دستوراتش با امر «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا» (آل عمران، ۱۰۳) آغاز میشود. این امر به معنای وجوب است و نهی از تفرقه نیز نهی تحریمی است. عظمت وحدت را در طول تاریخ اسلام دیدهایم. مسلمانان هر کجا به پیروزی رسیدهاند، از برکت وحدت بوده است.
عبداللهی با ذکر مثالهایی از دوران معاصر، از جمله دفاع مقدس و جنگ ۱۲ روزه اخیر، بر نقش حیاتی وحدت تأکید کرد و افزود: در جنگ هشت ساله، آنچه ما را به پیروزی رساند، با وجود کمبود سلاحها، اتحاد ملت ایران بود. شیعه و سنی در کنار هم، اقوام مختلف در کنار هم. همین جنگ ۱۲ روزه اخیر نیز نشان داد که همدلی، همراهی، اخوت و انسجامی که بین ملت شکل گرفت، دشمن را ناکام گذاشت. دشمن روی گسل تفرقه حساب کرده بود، اما اتحاد ما باعث سیلی محکمی به آنها شد. در جنگ ۱۲ روزه ، وحدت ملی باعث خنثی شدن توطئههای دشمنان شده است. این مثالها نشان میدهد که وحدت، یک اصل صرفاً تئوریک نیست، بلکه عامل اصلی پیروزی در عرصههای مختلف، از جمله دفاع نظامی و مقاومت ملی است.
آثار تفرقه: بلای جان امت اسلامی
وی با ابراز تأسف از وضعیت کنونی برخی کشورهای اسلامی، تفرقه را عامل اصلی این مشکلات دانست و گفت: از طرف دیگر، ما آثار تفرقه را در جامعه اسلامی به وضوح میبینیم. بیش از ۸۰ سال است که قبله اول مسلمانان گرفتار چه بلایایی است. وضعیت امروز مردم غزه که از گرسنگی میمیرند، حاصل تفرقه میان مسلمانان است. همان که خداوند ما را از آن نهی کرده است: «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» (انفال، ۴۶).
عبداللهی تأکید کرد: اگر امروز بخواهیم درسی از سیره پیامبر بیاموزیم، به نظر من مهمترین درس که بستر همه عزت، ابهت، عظمت و اقتدار اسلام و استمرار جامعه ایمانی در این دنیای کنونی خواهد بود، همین درس وحدت و پرهیز از تفرقه است. وضعیت مردم غزه نتیجه مستقیم اختلافات و عدم انسجام میان کشورهای اسلامی است. آیه «وَلَا تَنَازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَتَذْهَبَ رِيحُكُمْ» بیانگر این حقیقت است که نزاع و تفرقه، موجب سستی، شکست و از بین رفتن قدرت و هیبت یک امت میشود.
وی گفت: وحدت، امری عقلانی، شرعی و دینی است، اما موانع فراوانی دارد؛ هم موانع درونی و هم موانعی که از بیرون به جامعه اسلامی تحمیل میشود.
عبداللهی با اشاره به اختلافات اجتهادی بیان کرد: گاهی اختلافات اجتهادی خودمان را مبنای تعامل با یکدیگر قرار میدهیم، در حالی که در سیره اجتهادی شیعه، مراجع متفاوت با دیدگاههای مختلف داریم، اما این فتاوای مختلف باعث منازعه میان شیعه نمیشود. در میان برادران اهل سنت نیز فتاوای مختلفی بر مبنای اجتهاد وجود دارد که هیچگاه باعث منازعه نشده است. لذا، اختلافات اجتهادی را نباید در صحنه زندگی روزمره خود ببینیم. امیرالمؤمنین (ع) با وجود اعتقاداتی که ما شیعه نسبت به ایشان داریم، برای یک هدف مهمتر که همان انسجام جامعه ایمانی، اخوت، همدلی و عظمت اسلام بود، با خلفا همکاری کردند و مشاوره دادند.
وی در ادامه به مسائل قومی نیز اشاره کرد و گفت: مسائل قومی یکی از چالشهای ماست. خداوند ما را با زبانها، گویشها، رنگها و اقوام مختلف آفریده تا یکدیگر را بشناسیم و نسبت به هم معرفت پیدا کنیم. این مرزها را نیز باید برای رسیدن به امت واحده کنار بگذاریم. رسیدن به امت واحده یک اصل و هدف اساسی است که این مسائل جزئی باید در مقابل آن کمرنگ باشد. تنوع قومی و زبانی، امری طبیعی و خواست الهی برای آشنایی بیشتر است، اما نباید به ابزاری برای تفرقه تبدیل شود. امت واحد اسلامی، بر پایه ایمان و اخوت بنا شده است و قومیتها نباید مانع این اتحاد شوند.
نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت چابهار به حضور افراطیون در میان شیعه و سنی اشاره کرد و افزود: در میان شیعه و اهل سنت عدهای افراطی هستند که گاهی باعث شعلهور شدن فتنههایی در میان برادران مسلمان میشوند. شیعه و سنی باید هوشیار باشند تا گرفتار دام این فتنه نشوند. اگر شیعه و اهل سنت، افراطگرایان را از خود دور کنند، قطعاً تنشها و چالشهای ما در جهان اسلام به مراتب کمتر خواهد شد. افراطیون، چه در میان شیعه و چه در میان اهل سنت، با ایجاد بدبینی و نفرت پراکنی، وحدت اسلامی را تهدید میکنند. هوشیاری در برابر این عناصر و طرد آنها، گامی اساسی در جهت حفظ انسجام است.
وی همچنین به دسیسههای بیرونی دشمنان اسلام اشاره کرد و افزود: از بیرون نیز دشمنان ما بیکار ننشستهاند. مرزهایی که امروز میان کشورهای اسلامی ما وجود دارد، دسیسه و فتنه استعمار غرب بوده است. اگر امروز ما فلسطین و غزه را در این وضعیت میبینیم، زیر سر دشمنان اسلام و البته اختلافات خود جامعه امت اسلام است. امت اسلامی باید به این بصیرت و آگاهی برسد که دست پلید دشمن را که به تعبیر رهبری، «دستی پولادین در یک دستکش مخملی» است، ببیند و گرفتار این فتنه نشود. استعمار غرب با ایجاد مرزهای مصنوعی و دامن زدن به اختلافات داخلی، همواره تلاش کرده تا جهان اسلام را تضعیف کند. بصیرت در شناخت دشمن و دسیسههای آن، یکی از الزامات کلیدی برای مقابله با این تهدیدات است. تعبیر دستی پولادین در یک دستکش مخملی به خوبی ماهیت فریبنده و در عین حال خشن اقدامات دشمنان اسلام را بیان میکند.
نقش نخبگان و علما در ترویج وحدت
عبدالهی به نقش مهم افراد تأثیرگذار و چهرههای شناخته شده در ایجاد و حفظ انسجام در جامعه اسلامی پرداخت و گفت: از نگاه دینی و علمی، همیشه نگاه مردم به دو گروه بوده است؛ عالمان و حاکمان. پیامبر فرمودند: «اذا فسدت العلماء والامراء فسد الناس». اگر این دو گروه دچار فساد شوند، جامعه گرفتار فساد میشود.
وی با تأکید بر مسئولیت علما، افزود: امروز توقعی که از علما داریم این است که در این میدان، میداندار باشند. درد جامعه اسلامی را که در رأس آن غزه قرار دارد، آنها باید راهحل پیدا کنند و حل کنند. امام راحل نیز جمعه آخر ماه رمضان را روز قدس قرار دادند با همین نگاه که مردم بیایند پای صحنه و البته در رأس مردم، علما هستند که به آنها جهت و هدف میدهند. نقش علما به عنوان رهبران فکری و معنوی جامعه، بسیار حیاتی است. آنها باید پیشگام ترویج وحدت و حل مشکلات امت باشند. ابتکار امام خمینی (ره) در تعیین روز قدس، نمونهای از نقش فعال علما در بسیج مردم برای حمایت از مظلومان و مقابله با ظلم است.
نماینده ولی فقیه در امور اهل سنت چابهار تأکید کرد: توقع و انتظار ما امروز از نخبگان، به ویژه علمای دینی، این است که با این اتحاد، انسجام و همدلی که برای همدردی با مردم غزه ایجاد شده، حکومتها را نیز به میدان بیاورند. قطعاً و یقیناً وضعیت قبله مسلمانان بهتر خواهد شد و به وضعیت مطلوب خواهد رسید. نخبگان و علما باید از ظرفیت همدلی فعلی برای پیشبرد اهداف امت اسلامی، به ویژه مسئله فلسطین، استفاده کنند و حکومتها را نیز به ایفای نقش مؤثر در این زمینه ترغیب نمایند.
انتهای خبر/


ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0