عید قربان نمایش بندگی و مشارکت اجتماعی مسلمانان

حجتالاسلام والمسلمین قاسم صالحی، در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی پایگاه خبری تحلیلی«عصرهامون»، به تبیین فلسفه قربانی در آموزههای دینی پرداخت.
وی با اشاره به سابقه تاریخی قربانی افزود: فلسفه قربانی به زمان حضرت آدم(ع) بازمیگردد، آنگاه که به فرزندانش، هابیل و قابیل، فرمان داد تا برای تقرب به درگاه الهی قربانی کنند. هابیل با اخلاص و ایثار، بهترین دام خود را برای قربانی انتخاب کرد، اما قابیل چیزی بیارزش و ناچیز را آورد. در نتیجه، قربانی هابیل پذیرفته شد، اما قربانی قابیل مورد قبول واقع نشد. این اتفاق آغاز حسادت قابیل و در نهایت قتل هابیل توسط او بود.
صالحی در ادامه به داستان حضرت ابراهیم(ع) و حضرت اسماعیل(ع) اشاره کرد و گفت: در یکی از بزرگترین آزمونهای الهی، حضرت ابراهیم مأمور شد تا فرزندش، اسماعیل را قربانی کند. این فرمان الهی، آزمونی برای سنجش میزان اطاعت و تسلیم این پیامبر بزرگ الهی بود. ابراهیم و اسماعیل هر دو در نهایت تسلیم، آماده اجرای فرمان الهی شدند اما خداوند با دیدن اطاعت بی چرای آنان، قربانی دیگری را به جای اسماعیل فرستاد.
وی خاطرنشان کرد: قربانی در عید قربان، نمادی از اطاعت، ایثار و تقرب به درگاه الهی است. این عمل نمادین، ما را به یاد ایمان راسخ و تسلیم محض در برابر اراده خداوند میاندازد.
کارشناس مذهبی تأکید کرد: همانگونه که قربانی هابیل و تسلیم حضرت ابراهیم درسهای بزرگی برای بشر داشت، امروز نیز باید فلسفه عید قربان را فراتر از جنبه ظاهری آن ببینیم و در مسیر تهذیب نفس و قرب الهی گام برداریم.
عید قربان، نماد بندگی و ایثار در مکتب اسلام
وی ضمن اشاره به عید قربان به عنوان یکی از بزرگترین اعیاد اسلامی گفت: در اسلام دو عید بزرگ داریم؛ عید سعید فطر و عید سعید قربان. علاوه بر اینها، عید غدیر نیز به عنوان «عیداللهالاکبر» جایگاه ویژهای دارد.


صالحی در ادامه، درباره فلسفه عید قربان عنوان کرد: در روز دهم ذیالحجه، که روز عید قربان است، حاجیان پس از انجام اعمال عمره تمتع، وقوف در عرفات، و رمی جمره به شکرانه توفیق انجام مناسک حج، قربانی میکنند. این قربانی که میتواند گوسفند، گاو یا شتر باشد، بر حاجی واجب است و گوشت آن بین نیازمندان، مؤمنان و بخشی برای استفاده شخصی تقسیم میشود.
وی ادامه داد: هرچند قربانی برای حجاج واجب است، اما برای عموم مسلمانان نیز مستحب مؤکد شمرده شده است. حتی در روایات توصیه شده که اگر فردی تمکن مالی ندارد، برای انجام این عمل مستحب میتواند قرض بگیرد. برخی مذاهب اهل سنت نیز قربانی را بر غیرحاجی واجب میدانند.
صالحی تأکید کرد: فلسفه اصلی قربانی، تنها ذبح یک حیوان نیست، بلکه تمرین مبارزه با نفس، اطاعت کامل از فرمان الهی و تقرب به خداوند متعال است؛ مسلمانان با این عمل نشان میدهند که همچون حضرت ابراهیم(ع) آمادهاند تا هر آنچه در راه خدا لازم است، حتی نفس خود را فدای فرمان الهی کنند. این قربانی، نماد گذشت از لذتهای دنیوی، تمرین انفاق و همدردی با نیازمندان است.
وی گفت: عید قربان باید فرصتی برای بازنگری در رابطه خود با خدا، تمرین ایثار، و قدم نهادن در مسیر بندگی خالصانه باشد.
قربانی؛ عبادت با طعم انسانیت
کارشناس مذهبی در توضیح ماهیت قربانی اظهار کرد: قربانی در روز دهم ذیالحجه، ویژه حجاج و نیز سایر مسلمانان است. حجاج پس از انجام مناسک حج، برای شکرگزاری از توفیق حضور در این سفر معنوی، حیوانی را قربانی میکنند. این عمل، تمرین اطاعت و تسلیم در برابر فرمان الهی و نماد عبودیت است.
وی با تأکید بر جنبه عبادی و اجتماعی قربانی افزود: قربانی تنها با ذبح حیواناتی مانند گوسفند، گاو، شتر و در برخی موارد مرغ و خروس معنا پیدا میکند. پرداخت وجه نقد به جای قربانی کافی نیست. روح این سنت، در انجام واقعی عمل قربانی و تقسیم گوشت آن میان نیازمندان است.
صالحی با اشاره به پیامهای انسانی و اخلاقی عید قربان ادامه داد: توزیع گوشت قربانی در میان نیازمندان، بدون توجه به مذهب، قومیت یا ملیت، پیامی روشن از رحمت و همبستگی دارد. در حقیقت، روز عید قربان فرصتی است برای ثروتمندان که به شکرانه تمکن مالی، با ذبح حیوان و تقسیم آن، مسئولیت اجتماعی خود را نسبت به همنوعان انجام دهند.
وی تصریح کرد: این عمل میتواند به عنوان یک فرهنگ در تمام طول سال ترویج شود؛ یعنی انسانهای توانمند به نیت شکر نعمت، طلب برکت در عمر و مال، آمرزش برای اموات و جلب دعای خیر نیازمندان، قربانی کنند و آن را هدیه دهند. چنین سنتی، ریشه در سیره پیامبران و اولیای الهی دارد و نماد روشنی از مواسات، انفاق، خیرخواهی و همدلی با مستضعفان است.
صالحی در پایان با آرزوی قبولی طاعات و عبادات مؤمنان و حجاج بیتاللهالحرام، گفت: امیدواریم عید قربان امسال، برای همه مسلمانان سرشار از برکت، مغفرت و رحمت الهی باشد.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0