گره‌های کور تردد در منطقه سیستان؛

ترافیک سنگین خیابان‌های زابل را فلج کرد

خیابان‌های زابل در ساعات اوج ترافیک به تله‌ای برای رانندگان تبدیل شده‌اند؛ توقف‌های مکرر، پارک دوبله و ازدحام خودروها، نفس شهر را تنگ کرده و روزمرگی مردم را پرخطر کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»،  شهر زابل، با موقعیت مرکزی خود در منطقه سیستان، این روزها به شهری پرترافیک تبدیل شده است. افزایش ناگهانی تعداد خودروها، تراکم فعالیت‌های اداری و تجاری در مرکز شهر و رشد نامتوازن جمعیت، باعث شده است که عبورومرور در معابر اصلی به یکی از چالش‌های روزمره شهروندان بدل شود. خیابان‌های اصلی که زمانی ظرفیت کافی برای جریان ترافیک داشتند، اکنون در ساعات اوج ترافیک با توقف‌های متعدد، پارک دوبله و تجمع خودروها مواجه هستند و رفت‌وآمد در شهر را کند و پرخطر کرده‌اند.

کمبود پارکینگ‌های عمومی، فرسودگی برخی معابر و فقدان سیستم‌های مدیریتی هوشمند، فشار بر شبکه حمل‌ونقل زابل را تشدید کرده و باعث افزایش تصادفات و استرس شهروندان و رانندگان شده است. به همین دلیل، حتی اقداماتی مانند اصلاح تقاطع‌ها یا ایجاد مسیرهای جدید نیز نتوانسته‌اند مشکل را به‌صورت پایدار حل کنند و تنها بخش محدودی از ترافیک را کاهش داده‌اند.

شهر زابل نمونه‌ای از شهری است که بدون برنامه‌ریزی جامع و علمی، مواجهه با افزایش جمعیت و رشد خودروها به معضلی جدی تبدیل شده است. مدیریت ترافیک در چنین شهری نیازمند نگاه چندجانبه است؛ نگاه علمی، مشارکت نهادهای اجرایی و همکاری مردم، آموزش فرهنگ صحیح رانندگی و استفاده از فنّاوری‌های نوین مدیریت مسیر، تنها راه‌هایی هستند که می‌توانند از بحران ترافیک جلوگیری کنند و شهری ایمن، آرام و قابل‌پیش‌بینی ایجاد کنند.


 علی ولایتی پور  فرماندار زابل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، ترافیک شهری را موضوعی چندبعدی و تخصصی دانست و بیان کرد: بدون استفاده از پژوهش‌های علمی، تحلیل داده‌ها و برنامه‌ریزی مرحله‌ای نمی‌توان به بهبود پایدار دست‌یافت.

دانشگاه زابل مسئول تهیه طرح جامع شد
وی افزود: دانشگاه‌ها بازوی اصلی توسعه و پژوهش در شهر هستند. به همین دلیل، تهیه مطالعات طرح جامع ترافیکی زابل رسماً به دانشگاه زابل سپرده شده است تا این طرح با رویکرد علمی، دقیق و در تعامل مستمر با دستگاه‌های اجرایی تدوین شود.

فرماندار ویژه زابل با اشاره به اهمیت ایجاد شهری ایمن، آرام و قابل‌پیش‌بینی، خاطرنشان کرد: تصمیم‌گیری‌های ترافیکی نباید تحت‌تأثیر سلایق شخصی قرار گیرد و باید بر اساس تحلیل کارشناسان و داده‌های علمی انجام شود. همکاری و هماهنگی پلیس، شهرداری، دانشگاه و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان در این مسیر کاملاً ضروری است.

ولایتی‌پور ادامه داد: مطالعات طرح جامع ترافیکی تنها یک اقدام اداری نیست، بلکه پایه‌ای برای آینده ترافیک، کاهش تصادفات، بهبود حمل‌ونقل عمومی و ارتقای کیفیت زندگی مردم زابل خواهد بود.

وی همچنین تصریح کرد: اجرای این طرح به ما امکان می‌دهد تا با استفاده از راهکارهای علمی، نقاط حادثه‌خیز را ساماندهی کرده، جریان ترافیک را روان کنیم، مدیریت پارکینگ‌ها و تقاطع‌ها را بهینه‌سازی کنیم و برنامه‌ریزی برای حمل‌ونقل پاک را آغاز کنیم.


 پارک دوبله بلای جان خیابان‌های شلوغ زابل
جواد آصف مهر رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی زابل در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی «صدای‌ماشکید»، با بیان اینکه عوامل مختلفی در بروز ترافیک نقش دارند بیان کرد: ترافیک به‌طورکلی به سه عامل اصلی بستگی دارد؛ عامل انسانی، عامل راه و عامل وسیله نقلیه. متأسفانه در شهر زابل، هر سه مورد به‌نوعی دچار مشکل هستند. زیرساخت‌های خیابانی و جاده‌ای قدیمی هستند، حجم تردد بالا رفته و وسایل نقلیه نیز افزایش یافته‌اند،

اما آنچه بیش از همه تأثیرگذار است، عامل انسانی و رعایت‌نکردن قوانین توسط مردم است.

وی افزود: یکی از دوره‌های اوج ترافیک، زمان بازگشایی مدارس است؛ به‌ویژه بین ساعت ۶:۳۰ تا ۷:۳۰ صبح و نیز در زمان تعطیلی مدارس. در این زمان‌ها، خانواده‌ها سعی دارند فرزندان خود را  به موقع به مدرسه برسانند که اغلب با فشار روانی، توقف‌های غیرمجاز، پارک دوبله و ایجاد گره‌های ترافیکی همراه است. خیابان‌های پرتردد شهر نظیر بعثت، امام خمینی، طالقانی و خیابان‌های مرکزی از جمله مناطقی هستند که در این زمان‌ها بیشترین بار ترافیکی را دارند.

 همکاری مردم شرط کاهش فوری ترافیک شهر
رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی زابل ادامه داد: برای کاهش ترافیک در کوتاه‌مدت، مهم‌ترین راه‌حل، مشارکت و همکاری مردم است. اگر مردم موارد ساده‌ای مانند عدم پارک دوبله، استفاده از سرویس مدارس، توقف در مکان امن برای پیاده‌کردن فرزندان و پارک نکردن در حریم تقاطع یا ایستگاه تاکسی را رعایت کنند، بخش عمده‌ای از ترافیک کاهش می‌یابد. شعار امسال نیروی انتظامی «پلیس مقتدر، مشارکت مردمی، جامعه امن» تنها با همکاری شهروندان محقق می‌شود.

زابل نیازمند تحول ساختاری در حمل‌ونقل است
آصف‌مهر همچنین گفت: برای مدیریت ریشه‌ای ترافیک، باید زیرساخت‌ها به‌روز شوند. استفاده از سیستم‌های هوشمند کنترل ترافیک، چراغ‌های راهنمایی هوشمند، افزایش پارکینگ‌های عمومی و اصلاح طراحی شهری از جمله مواردی است که در بلندمدت باید موردتوجه قرار گیرد.

وی با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی ترافیکی اظهار کرد: فرهنگ ترافیکی باید از سنین پایین آموزش داده شود. از ابتدای مهرماه، کارشناسان پلیس راهور با حضور در مدارس، اقدام به آموزش دانش‌آموزان، والدین و رانندگان سرویس‌ها کرده‌اند. همیاران پلیس نقش مهمی در آینده‌سازی ایمنی ترافیک دارند و اگر فرهنگ صحیح رانندگی از مدرسه نهادینه شود، در آینده شاهد کاهش محسوس تخلفات خواهیم بود.

رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی شهرستان زابل درباره خودروهایی که موجب آلودگی صوتی در سطح شهر می‌شوند نیز گفت: خودروهایی که اگزوز آن‌ها دست‌کاری شده و صدای غیرمتعارف تولید می‌کنند، نه‌تنها آرامش شهروندان را سلب می‌کنند، بلکه مرتکب تخلف و در مواردی جرم می‌شوند. با دستور قضایی، این خودروها بین ۲۰ تا ۳۰ روز توقیف شده و به پارکینگ منتقل می‌شوند.

وی تاکید کرد: همچنین خودروهای دارای پلاک مخدوش یا فاقد پلاک، طبق ماده ۷۲۰ قانون مجازات اسلامی، مشمول مجازات کیفری از جمله حبس تا شش ماه خواهند بود. از خانواده‌ها انتظار داریم که نسبت به رفتار رانندگی فرزندان جوان خود نظارت بیشتری داشته باشند، چراکه این رفتارها هم خلاف قانون است و هم مصداق حق‌الناس محسوب می‌شود.

رانندگی نوجوانان بدون گواهینامه نگران‌کننده شده است
وی یکی از مهم‌ترین معضلات ترافیکی شهر را رانندگی نوجوانان بدون گواهینامه دانست و افزود: متأسفانه برخی والدین وسیله نقلیه، به‌ویژه موتورسیکلت را در اختیار فرزندان زیر سن قانونی قرار می‌دهند، درحالی‌که این افراد از نظر جسمی، روانی و مهارتی صلاحیت رانندگی ندارند. در صورت بروز حادثه توسط راننده فاقد گواهینامه، بیمه هیچ خسارتی پرداخت نمی‌کند و والدین نیز در برابر قانون پاسخ‌گو خواهند بود. در این موارد، خودرو یا موتورسیکلت توقیف و به پارکینگ منتقل شده و پرونده قضایی تشکیل خواهد شد.

آصف‌مهر گفت: ما معتقدیم که فرهنگ‌سازی مهم‌تر از جریمه است. اگر مردم با ما همکاری کنند و قوانین را رعایت کنند، بخش زیادی از مشکلات ترافیکی حل خواهد شد. رسانه‌ها و خبرنگاران نیز نقش بزرگی در آموزش و ارتقای فرهنگ عمومی دارند که جای تقدیر دارد.

انتهای خبر/