آتشنشانی روایت عشق و ایثار بیمنت
جواد دستگیری در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی پایگاه خبری «صدایماشکید»، بیان کرد: هر فردی که عشق داشته باشد، میتواند آتشنشان باشد. آتشنشانی یک شغل نیست؛ فردی که آتشنشانی را بهعنوان شغل انتخاب کند، شاید شغل خوبی نباشد، چون ما با جان و مال شهروندان به طور مستقیم در ارتباط هستیم. جان خود آتشنشان اهمیت زیادی دارد.
وی ادامه داد: فرد لحظهای که زنگ حریق به صدا در میآید تا لحظهای که به محل حادثه میرسد، ممکن است هیچ اتفاقی برایش نیفتد، اما وقتی وارد حریق میشود، احتمال ورودش هست و احتمال خروجش از حریق وجود ندارد.
دستگیری به سابقه آتشنشانی در ایران اشاره کرد و گفت: آتشنشانی برمیگردد به سالهای خیلی دور، سال ۱۲۲۱ اولین آتشنشانی در شهر تبریز تأسیس شد و بعدها در مسجدسلیمان و اهواز جهت پالایشگاههایی که آنجا داشتند، ایجاد شد. در سال ۱۳۷۹ توسط شورای انقلابفرهنگی، هفتم مهرماه بهعنوان روز آتشنشان تعیین شد. از آن زمان مراسمات مختلفی در کل کشور در این روز برگزار میشود و از آتشنشانان تجلیل به عمل میآید.
وی درباره وضعیت امکانات و حمایتها توضیح داد و گفت: باتوجهبه حمایتهای شهردار بزرگوار که خودشان سابقه رئیس سازمان آتشنشانی را داشتهاند و نگاه ویژهای به سازمان دارند، امکانات خوبی در اختیار داریم. امکانات بهروز قبلاً نداشتیم، اما از زمانی که ایشان بهعنوان شهردار زابل انتخاب شدند، تجهیزات را در سرلوحه کار قرار دادیم و پیگیریهای لازم برای خرید تجهیزات را انجام میدهیم. شهردار همکاریهای لازم را با بنده داشتند و دارند.
ارتقای تجهیزات آتشنشانی زابل
رئیس سازمان آتشنشانی زابل ادامه داد: یکی از اتفاقات خوب حوزه سیستان در زابل، با پیگیری نمایندگان حوزه سیستان، شهردار محترم و شورای شهر، اختصاص یک دستگاه خودروی سنگین ۱۹ تن آتشنشانی به ناوگان شهر زابل بوده است، با ارزشی بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان. این را به فال نیک میگیریم و انشاءالله پیگیر هستیم تا خودروهای سبک و نیمهسنگین هم به حوزه سیستان و شهر زابل تزریق شود.
وی افزود: آتشنشان شغل نیست، اگر کسی آن را فقط بهعنوان شغل انتخاب کند، شاید اذیت شود یا توقعاتش برآورده نشود، چون این شغل نیازمند عشق و دل است. در این شغل جان مردم در معرض خطر است و هر لحظه ممکن است اتفاقات غیرقابلپیشبینی رخ دهد.
دستگیری درباره مراکز آتشنشانی حوزه سیستان و فعالیتهای انجام شده گفت: من خودم ۱۵ سال است که در سازمان آتشنشانی خدمت میکنم و چهار سال است که بهعنوان رئیس سازمان آتشنشانی زابل خدمتگزار مردم حوزه سیستان هستم. ما خدمات امداد و نجات شهری، امداد و نجات جادهای و اطفا حریق ارائه میدهیم.
وی افزود: مرکز فوریتهای ۱۲۵ سازمان آتشنشانی بهصورت ۲۴ ساعته فعال است و کارکنان ما در ۲۴ ساعت کاری به همراه ۴۸ ساعت استراحت، به طور مداوم آماده خدماترسانی هستند. اما یک گلایه از مردم دارم؛ بعضی افراد بهصورت مکرر و بیش از ۱۰ تا ۲۰ بار با مرکز تماس میگیرند و مزاحمت ایجاد میکنند که این موضوع باعث میشود کارکنان در حین انجام عملیات اضطراری دچار مشکل شوند و ممکن است و خدماترسانی به سایر شهروندان با تأخیر مواجه شود. خواهش من این است که در استفاده از شمارهتلفنهای امدادی (۱۲۵، ۱۱۰، ۱۱۵) دقت کنند و فقط در موارد ضروری تماس بگیرند.
رئیس سازمان آتشنشانی زابل به تعداد ایستگاهها و کارکنان اشاره کرد: ما در زابل سه ایستگاه داریم؛ ایستگاه شماره یک در خیابان شورا، ایستگاه شماره دو در بلوار مدرس که دفتر فرماندهی و دفتر رئیس سازمان نیز در آن قرار دارد و ایستگاه شماره سه در بلوار هنر. در کل ۶۳ نفر کارکنان آتشنشان و اداری در این سازمان خدمت میکنند.
وی درباره نحوه ورود به سازمان گفت: ورود به سازمان از طریق آزمون استانداری و سازمان شهرداریها صورت میگیرد. افراد باید شرایط جسمانی و آمادگی لازم را داشته باشند و در آزمون علمی و تخصصی قبول شوند. به دلیل فعالیت در ساختمانهای بلندمرتبه و شرایط سخت، آمادگی جسمانی بسیار مهم است.
آموزش ایمنی؛ راهکار کاهش حوادث
دستگیری درباره خدمات و آموزشهای انجام شده تأکید کرد: ما تاکنون در زمینه آموزش ایمنی و اطفا حریق به بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ نفر از سال ۱۴۰۰ تا به امروز آموزش دادهایم. این آموزشها در مدارس، ادارات، سازمانها و ارگانها انجام شده و بهویژه بر روی دانشآموزان دبستانی تمرکز داشتهایم. همین آموزشها باعث شده است که آمار حوادث و آسیبها در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ حدود ۷۰ درصد کاهش یابد.
تأکید بر بیمه منازل و خودروها
وی همچنین به نقش مردم و توصیههای ایمنی اشاره کرد و گفت: توصیه ما به مردم حوزه سیستان و زابل این است که حتماً منازل، مغازهها و خودروهای خود را بیمه آتشسوزی کنند. سازمان آتشنشانی هیچگونه مسئولیتی در قبال خسارتهای مالی ناشی از آتشسوزی ندارد و نمیتواند کمکی در این زمینه به شهروندان بکند. در مواردی که آتشسوزی بهصورت عمدی نباشد، سازمان فقط در بازدید و بررسی حادثه با شرکتهای بیمه همکاری میکند.
رئیس سازمان آتشنشانی زابل با تأکید بر اهمیت آموزش گفت: هر ارگان، اداره یا سازمانی که درخواست آموزش ایمنی و اطفا حریق داشته باشد، سازمان آتشنشانی باکمالمیل در خدمت آنهاست و آموزشهای لازم را ارائه میدهد. این آموزشها بخش مهمی از کاهش خطرات و افزایش ایمنی جامعه است.
انتهای خبر/
ارسال دیدگاه
انتشار یافته : 0